Play Therapy- to terapia zabawą
Poprzez bawienie się terapeuci mogą pomóc dzieciom w nauczyć się bardziej adaptacyjnych zachowań w sytuacjach, w których dziecko prezentuje deficyty emocjonalne, czy społeczne.

Dlaczego Sandplay jest odpowiednie dla dzieci?

Ten, kto pracuje z dziećmi wie, że doświadczanie ma dla nich dużo większą wartość niż wyjaśnianie. Podczas pracy z dziećmi, zarówno indywidualnie, jak i w systemie rodzinnym, musimy zdawać sobie sprawę, że nie komunikują się one w taki sam sposób, jak dorośli. Dzieci nie mają dojrzałości poznawczej lub werbalnej, aby komunikować się w terapii w taki sposób, w jaki rozmawiają dorośli. Dzieci komunikują się poprzez zabawę.

Jakie korzyści płyną z Sandplay?

Terapia w piaskownicy sprawia idealne warunki do tworzenia, obserwowania i korygowania doświadczeń w sposób emocjonalny. Budowanie, rekonstruowanie, demontaż i ponowne tworzenie swego świata w piaskownicy daje możliwość przyjrzenia się swoim uczuciom i reakcjom na obraz. Dziecko samo tworzy strukturę, doświadcza jej, dowolnie zmienia obrazy, będąc panem swego świata, osobą, która decyduje i staje się tym samym odpowiedzialna za swoje decyzje. Wszystko to dzieje się w bezpiecznej relacji z terapeutą, który tworzy przestrzeń dla dziecka do wyrażania siebie poprzez obecność, tworzenie poczucia przyzwolenia, akceptację dziecka i jego emocji takimi, jakimi są, podążanie za dzieckiem, refleksyjne komentarze budujące wgląd u dziecka. Dla wielu z Was brzmi to znajomo. Tak, macie rację! To są właśnie zasady terapii niedyrektywnej Virginii Axline, które w terapii w piaskownicy są podstawą kontaktu z dzieckiem. Zastosowanie tych zasad do terapii w piaskownicy stwarza dzieciom warunki do ekspresji niewerbalnej, przełamując w terapii ograniczenia związane z językiem, mową. Terapeuta, obserwując tworzoną piaskownicę, doświadcza emocji klienta i zaczyna je współodczuwać, towarzysząc klientowi w jego procesie… bez słowa. Język stanowi tylko dodatek w terapii dzieci. Dlaczego tak mocno podkreślam znaczenie kontaktu niewerbalnego w terapii dzieci? Ponieważ zbyt często nadajemy wartość terapeutyczną terapii opartej na słowie, nie doceniając procesu dziecka, który toczy się bez słów. „Jeden obraz wart jest więcej niż tysiąc słów”.

Tu dochodzimy do odpowiedzi na pytanie: dlaczego Sandplay jest odpowiednie dla dzieci? Prowadząc terapię z dziećmi niesłyszącymi, niemymi, z mutyzmem, z opóźnionym rozwojem mowy, z opóźnionym rozwojem umysłowym, z autyzmem, z zaburzeniami lękowymi, po traumie itd., obserwowałam pozytywne zmiany w ich zachowaniu, w ich procesach, które zaczynały się w piaskownicy. Terapię w piaskownicy możemy zastosować w terapii każdego dziecka, niezależnie od jego trudności, poziomu rozwoju.

Dziecko w jakim wieku może rozpocząć Terapię w Piaskownicy?

Dla dzieci w jakim wieku Sandplay jest odpowiednie? W każdym. Różnica kryje się w indywidualnych korzyściach dla dziecka, które są uwarunkowane jego poziomem rozwoju. Trzylatek skorzysta np. z aspektu dotykowego piasku poprzez ucieleśnianie, tworząc w ten sposób zręby pod zabawę w odgrywanie ról; sześciolatek, korzystając ze swoich rozwiniętych już  umiejętności myślenia abstrakcyjnego, będzie tworzył metaforyczne obrazy swojego problemu, ale też jego rozwiązania, które będzie mógł stworzyć sam i je zobaczyć. Nastolatek, odkrywając metaforyczność pracy w piaskownicy, może otworzyć drzwi do głębszych lub bardziej bezpośrednich procesów.

Trochę już napisaliśmy o tym, dla jakich klientów polecane jest Sandplay. W następnym poście rozwinę ten temat, aby było jasne, jakie korzyści osiągają klienci z określonymi trudnościami, podzielę się moimi doświadczeniami. Myślę, że zaskoczę Was tym, co odkryłam razem z moimi klientami.

Masz pytania? Skontaktuj się z nami.

Zadzwoń do nas
+48 501 460 714
Adres

PLAY THERAPY POLAND
Aleja Marszałka Jozefa Piłsudskiego 4A  lokal 2 (I piętro)
05-077 Warszawa

DOŁĄCZ DO NAS NA FACEBOOKU