top of page

Akceptacja postera Play Therapy podczas 17.Międzynarodowej Konferencji ECArTE Art Therapies- ECARTE w Belgii 11-14.09.2024

I tym razem z dumą informujemy o tym, że poster przygotowany przez Anię Tuchowską- Chmurę i Ninę Ambroziak pt. “Hearing the unspoken. Non-directive play therapy in the process of supporting a child experiencing difficulties” (“Usłyszeć niewypowiedziane. Niedyrektywna terapia zabawą w procesie wsparcia dziecka przeżywającego trudności.”)  został  zaakceptowany po rygorystycznym procesie weryfikacji przez Komisję Naukową  Seventeenth European Arts Therapies Conference (17.Miedzynarodowej Konferencji ECArTE 2024  Art Therapies) zatytułowanej Singing about the dark times: Creation and Resistance in the arts therapies. Konferencja odbędzie się w Ghant w Belgii w dniach 11-14 września 2024. Serdecznie zapraszamy na to wspaniałe wydarzenie ! Poniżej zamieszczamy abstrakt dotyczący tematyki postera.


„Ptaki latają, ryby pływają a dzieci się bawią” słowa te wypowiedział Garry Landreth podkreślając naturalny i uniwersalny charakter zabawy w życiu dziecka. Dzieci wykorzystują tę aktywność zabawową do tego by lepiej zrozumieć otaczający je świat jak i spotykające je wydarzenia. Te mogą mieć różnorodny charakter – od tych wesołych będących źródłem pozytywnych przeżyć po te trudne, niejednokrotnie wręcz przytłaczające dziecko i uniemożliwiające mu harmonijny rozwój. Możemy do nich zaliczyć przykładowo wszelkiego rodzaju traumy (powodowane przez chorobę, wypadek, śmierć kogoś bliskiego, nagłą przeprowadzkę czy jakże trudne w ostatnich latach wydarzenie wojny), lęki różnego pochodzenia, stres przedszkolny lub szkolny, trudności w relacjach z rówieśnikami. Sytuacji niosących ze sobą niepokój może być o wiele więcej. Trudno dyskutować z nauką, która na przestrzeni lat w sposób jednoznaczny podkreśliła wartość zabawy w życiu dziecka. To właśnie podczas niej dzieci budują swoją samoświadomość oraz świadomość świata wokół siebie. To przez zabawę są w stanie wyrazić to, czego nie potrafią jeszcze ująć w słowa. W procesie terapii zabawą dziecko ma możliwość skorzystania z szerokiego wachlarza rekwizytów (zabawki, figurki, pacynki, różnorodne środki artystyczne, piasek, glina itp.) jak i form aktywności artystycznej (ruch, taniec, muzyka, malowanie, rysowanie, tworzenie opowiadań i narracji, kreatywna wizualizacja itp.). Wszystko po to by w jak najpełniejszy sposób móc przetworzyć to co dzieje się w nich jak i wokół nich. Aktywna obecność odpowiednio przeszkolonego terapeuty pozwala na to by wzmocnić w dziecku jego wrodzoną zdolność do samoregulacji i samostanowienia. 

lip 2

2 min czytania

0

14

bottom of page