W dniach 2-4 czerwca 2022 r. odbyła się 30. Ogólnopolska Konferencja Psychologii Rozwojowej na Uniwersytecie Gdańskim. Play Therapy Poland Nina Ambroziak oraz dr Katarzyna Sitnik-Warchulska z afiliacją Play Therapy International podczas konferencji zaprezentowały w swoim referacie pt. „Wspieranie Rozwoju Dziecka w niedyrektywnej terapii przez bawienie się – Play Therapy” wyniki badań przeprowadzonych w grupie 30 dzieci, które uczestniczyły w 12 sesjach krótkoterminowej terapii niedyrektywnej przez bawienie się Play Therapy. Podczas wystąpienia postawiono pytania o to, czy problemy emocjonalne, społeczne oraz behawioralne dzieci w ocenie rodziców różnią się między rozpoczęciem i zakończeniem terapii, a także czy istnieją jakieś rozbieżności, uwzględniając płeć oraz wiek dziecka, jak i sformułowane przez rodziców cele terapii.
Analiza uzyskanych danych wykazała, że krótkoterminowa terapia niedyrektywna Play Therapy przyniosła pozytywne rezultaty w zakresie problemów emocjonalnych, kontaktów z rówieśnikami, jak i w zachowaniu.
Profilaktyka i prewencja w obszarze zdrowia psychicznego wskazywane są jako kluczowe w okresie dzieciństwa i dorastania. W Polsce istnieje potrzeba wdrożenia efektywnej, bezpiecznej oraz przyjaznej formy wspierania rozwoju emocjonalnego, społecznego i psychicznego dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Holistyczne podejście Play Therapy do rozwoju dziecka, a tym samym do terapii dzieci, daje nadzieję na zaspokojenie ich zróżnicowanych potrzeb, co w efekcie zapobiega, zmniejsza lub eliminuje rozwój psychopatologii w rozwoju.
Niedyrektywna terapia poprzez bawienie się Play Therapy w modelu opracowanym przez Play Therapy International została stworzona z myślą o prewencji i wspieraniu naturalnych zasobów w rozwoju dzieci w okresie przedszkolnym i szkolnym. Opierając się na ideach V. Axline, nawiązując do koncepcji D. Winnicota oraz C. Rogersa, praktycy Play Therapy wykorzystują bawienie się jako przestrzeń do przepracowywania trudności dziecka, a także wzmacniania jego naturalnych zdolności samoregulacji. Nadzór nad efektywnością terapii Play Therapy przebiega z wykorzystaniem m.in. systemu oceny dokonywanej przez rodziców za pomocą Kwestionariusza Mocnych Stron i Trudności (SDQ) Goodmana.
Wystąpienie spotkało się z dużym zainteresowaniem słuchaczy, a dyskusja po referacie potwierdziła wysoką wartość merytoryczną i praktyczną przedstawionych badań.