Play Therapy- to terapia zabawą
Poprzez bawienie się terapeuci mogą pomóc dzieciom w nauczyć się bardziej adaptacyjnych zachowań w sytuacjach, w których dziecko prezentuje deficyty emocjonalne, czy społeczne.

Czy należy interpretować Sandplay klienta?

„Często ręce wiedzą, jak rozwiązać zagadkę, z którą intelekt zmagał się na próżno” (Jung, 1971, s. 294) – to mój ulubiony cytat, ponieważ według mnie oddaje on główną ideę terapii w piaskownicy, ale też wszystkich form terapii kreatywnych. Aby rozwiązać zagadkę, należy zaufać procesowi i wierzyć w potencjał klienta do samorozwoju.

Terapeuta w procesie Sandplay

Już wiecie z poprzednich wpisów, że terapeuta towarzyszący klientowi w Sandplay przede wszystkim zachowuje się w sposób niedyrektywny podczas pracy klienta.

Co terapeuta powinien robić po wykonaniu Sandplay? Czy terapeuta powinien rozmawiać z klientem o obrazie w piaskownicy? Czy może na własną rękę szukać znaczeń wykorzystanych figur i symboli? Czy może przejść na poziom metaanalizy?

Tak naprawdę nasze działania będą w dużym stopniu zależały od etapu rozwoju dziecka, od etapu w procesie terapii, jak również od możliwości werbalnych dziecka. Zawsze pamiętajmy, że to klient jest przewodnikiem po swoim świecie stworzonym w piaskownicy. Możemy zatem (co już wykracza poza niedyrektywność, a więc przenosimy się do dyrektywności) poprosić klienta, aby był przewodnikiem po świecie, który stworzył w piaskownicy. Należy pamiętać, że obiekty są tym, czym są dla klienta. Są metaforą, której znaczenie zna tylko klient. Zadaniem terapeuty jest tylko i wyłącznie posługiwanie się metaforą i dyskusja w obrębie metafory klienta. Centralnym punktem tej dyskusji jest piaskownica i jej zawartość, a nie osoba klienta. Dzięki temu klient czuje się bezpiecznie i może pracować ze znaczeniem metaforycznym obiektów nad swoim problemem, który wniósł do metafory.

Zadania terapeuty podczas terapii

Chcę bardzo wyraźnie podkreślić, że zadaniem terapeuty Sandplay, Play Therapy, czy też innych technik kreatywnych NIE jest narzucanie klientom własnych poglądów, NIE jest interpretowanie dzieła klienta, NIE jest interpretowanie zawartości piaskownicy. Jeśli nadamy obrazowi etykietę diagnostyczną, to sami sobie zamkniemy możliwości odziaływania metafory i jej znaczeń. Podobnie w przypadku symbolu: „symbol jest tak długo brzemienny w swoje znaczenie, jak długo nie zostanie nazwany”. Zadaniem terapeuty jest stworzenie wolnej i bezpiecznej przestrzeni do rozpoczęcia i prowadzenia procesu przez klienta, ochrona tego procesu oraz metafor, które się w nim pojawiają.

Zachęcam Was do tego, aby być bardziej refleksyjnym niż dociekliwym w interwencjach ekspresyjnych. Dzięki Waszej refleksji klienci będą mogli lepiej wyrażać siebie w niewerbalny sposób. Zadawanie pytań wciąga klientów w sferę poznawczą, a odzwierciedlanie w sferę emocji. I właśnie dlatego następny wpis poświęcę odzwierciedlaniu w Sandplay, ale też w Play Therapy i ogólnie w terapii dzieci. Obiecuję, że po lekturze inaczej spojrzycie zarówno na interakcje z dziećmi w terapii, jak i interakcję z własnymi dziećmi. Zapraszam!

Dowiedz się więcej


Masz pytania? Skontaktuj się z nami.

Zadzwoń do nas
+48 501 460 714
Adres

PLAY THERAPY POLAND
Aleja Marszałka Jozefa Piłsudskiego 4A  lokal 2 (I piętro)
05-077 Warszawa

DOŁĄCZ DO NAS NA FACEBOOKU