Play Therapy- to terapia zabawą
Poprzez bawienie się terapeuci mogą pomóc dzieciom w nauczyć się bardziej adaptacyjnych zachowań w sytuacjach, w których dziecko prezentuje deficyty emocjonalne, czy społeczne.

Dowiedz się, jak prawidłowo rozmieścić figury używane w procesie Sandplay

Jak układać obiekty, aby dzieci mogły szybko znaleźć to, czego potrzebują do ekspresji siebie? Czy figury trzymać na półkach, czy w szufladach? A może w pojemnikach lub w koszach?

Praktyczne sposoby na przechowywanie figur

Pojemniki

Gdy zaczynałam Terapię Zabawą z dziećmi w przedszkolu, sesje były prowadzone w sali przedszkolnej, gdzie na podłodze wydzielono taśmą malarską granice pokoju do Play Therapy. Wszystkie rzeczy za jej granicami nie należały do procesu. W obszarze wyznaczonym przez taśmę (czyli w naszym pokoju Play Therapy) piaskownica stała na stole, a figury były ułożone kategoriami po kilka sztuk w pojemnikach wokół niej. Zaznaczę, że piaskownicę można postawić również na podłodze i analogicznie otoczyć ją pojemnikami z kategoriami figur. Przy tym rozwiązaniu dziecko, stojąc przy piaskownicy, widzi, co jest dostępne w każdym z pojemników, i z tego korzysta. Tu ważna dla Was optymistyczna informacja: dziecko nie wie, czy powinno być 5, czy 20 figur z danej kategorii, więc będzie bawiło się tym, co ma przed sobą; będzie szczęśliwe na widok tego, co zobaczy. A jeśli mu czegoś zabraknie może zawsze sięgnąć po plastelinę, którą przecież mamy w zestawie Play Tool Kit. Rozwiązanie z pojemnikami, do których włożycie poszczególne kategorie figur, ma również tę zaletę, że można je łatwo spakować po sesji i przewieźć do innego miejsca terapii. Jest to szczególnie praktyczne dla terapeutów pracujących w różnych miejscach, z których korzystają inni terapeuci.

Szuflady

Kolejne rozwiązanie (szczególnie na szybkie sprzątanie) to szuflady, najlepiej plastikowe, zamontowane na szyny w półkach. Idealnie, jeśli pojemniki są przeźroczyste lub przynajmniej mają przeźroczystą ściankę od frontu. Te pojemniki są jednak dość drogie. Można zatem skorzystać z plastikowych pojemników-szuflad i od frontu nakleić na nich numer, napis lub rysunek zawartości. Zapewniam Was, że dzieci wyciągną to, czego będą potrzebowały, a po sesji odłożą pojemnik na właściwe miejsce, o ile je oznaczycie. To jest ważne, aby dziecko czuło, że wie gdzie może odłożyć szufladę i w ten sposób symbolicznie wyjść z procesu.  

Półki i kosze

W moim pokoju figury do Sandplay są ustawione na półkach, jak również w koszach na podłodze. Zawsze w tej samej konfiguracji, którą rekomendowała Dora Kalff. Warto się jej trzymać, bo pomimo znacznej ilości minifigur, mali klienci dzięki temu znajdują bez trudu to, czego poszukują.

Kolejność od góry jest następująca:

  • figury ze świata fantazji (pegazy, jednorożce, wróżki, czarodzieje, bogowie, potwory, kryształy);
  • figury ze świata kosmosu, figury o nieokreślonej funkcji;
  • figury z mityczne, figury ze świata bajek;
  • figury postaci ludzkich w różnym wieku, różnych ras, w różnych zawodach, w różnych aktywnościach (w tym rycerze, żołnierze);
  • figury budynków, budowli, kościołów, mostów, kładek;
  • ogrodzenia, bramy, mury, barykady, miękkie granice w postaci wstążek;
  • samoloty, łodzie, pojazdy ratunkowe, pojazdy budowlane, samochody, pociągi;
  • przedmioty życia codziennego, wyposażenie domów, szpitali;
  • owoce, warzywa, pokarmy;
  • zwierzęta domowe, zwierzęta hodowlane;
  • zwierzęta egzotyczne, dzikie, w tym też leśne;
  • ryby, płazy, gady, owady;
  • dinozaury;
  • kamienie, muszle;
  • rośliny, kwiaty, drzewa, kawałki kory, szyszki i inne twory natury.

Rozwiązanie z półkami ma swoje wady i zalety. Wadą jest to, że na półkach nie da się uniknąć piasku z piaskownicy, obiekty są też czasami niestabilne. Zaletą obiektów ustawionych na półce jest to, że są od razu widoczne dla każdego dziecka, które już na wejściu do gabinetu zdaje się wiedzieć, co będzie robić.

Tak naprawdę najważniejsze jest, aby wszystkie obiekty były w zasięgu wzroku dzieci, a także w zasięgu ręki.

Dlaczego grupowanie w kategorie i niedokładanie figur do setu Sandplay jest ważne?

Obiekty warto jest grupować w kategorie. Można je wówczas ustawić na półce lub włożyć do pojemników, koszyków. Ważne jest, aby nie zmieniać ułożenia kategorii figur na półkach. To zapewni dzieciom poczucie ciągłości, spójności i sprawczości niezbędnych do rozwoju poczucia siebie.

Ostatnia ważna kwestia: pamiętajcie, że minifigury dodane do zestawu Sandplay, powinny w nim pozostać. Do setu dodajemy tylko obiekty. Może się zdarzyć, że po kilku miesiącach wróci do Was klient i będzie poszukiwał swojej figury, którą bawił się w poprzednim cyklu terapii. Jeśli chcemy zakupić jakąś figurę, która nam się bardzo podoba, nie dokładajmy jej do setu. Zatrzymajmy ją dla siebie, gdyż nawet jej nieumyślne zniszczenie przez dziecko mogłoby wpłynąć na proces dziecka i na naszą relację terapeutyczną.

Wiecie już, jak można rozmieścić minifigury w Waszym miejscu praktyki. Ale gdzie je kupować? O tym napiszę w kolejnym poście, wskazując konkretne miejsca, które są prawdziwą skarbnicą minifigur.



Masz pytania? Skontaktuj się z nami.

Zadzwoń do nas
+48 501 460 714
Adres

PLAY THERAPY POLAND
Aleja Marszałka Jozefa Piłsudskiego 4A  lokal 2 (I piętro)
05-077 Warszawa

DOŁĄCZ DO NAS NA FACEBOOKU